AnasayfaBlogAnimasyon Ne Demek? Nerelerde Kullanılır?
Ne Demek?

Animasyon Ne Demek? Nerelerde Kullanılır?

20 Ağustos 2020
Animasyon Nedir

Bir dizi resim tarafından oluşturulan hareket simülasyonuna animasyon denir. Ancak gerçekte nasıl çalıştığı biraz daha karmaşıktır. Animasyon, bir dizi hareket yanılsaması yaratmak için art arda çizimleri, modelleri ve hatta kuklaları fotoğraflama yöntemidir. Çünkü gözlerimiz bir görüntüyü sadece yaklaşık saniyenin 1/10'u kadar hızlı art arda birden fazla görüntü göründüğünde, beyin bunları tek bir hareketli görüntüde harmanlamaktadır.

Animasyon; çizimleri hareket ettirme sanatı değil, hareket çizim sanatıdır. Görüntünün sürekliliğine dayalı olarak, animasyon, tüm filmler gibi, akışkan hareketin bir yanılsamasıdır. Aslında o kadar hızlı hareket eden bir dizi statik çizimdir ki, saniyede oluşturulan yirmi dört kareye hareket görünümü verirler. Hikâye dünyalarını açan ve bugün sevdiğimiz animasyon filmlerini yönlendiren vizyonlara biçim veren, sanat ve teknolojinin, yaratıcılık ve becerinin bu birleşimidir.

Animasyon, hareketli görüntülerle beraber cansız nesnelere veya illüstrasyonlara hayat verme, canlandırma sürecidir. Bazıları, erken dönem Yunan çanak çömleklerini, bir çizgi roman şeridi gibi, yüzeyi boyunca hareket ve ifade sahnelerini betimleyen erken bir animasyon biçimi olarak görülmektedir.

Animasyon Nedir?

Animasyon; multimedya, oyun ürünlerine entegre edilmiş fotoğraf dizilerinin tasarlanması, çizilmesi, yerleşimlerinin yapılması ve hazırlanması sürecine denir. Animasyon, hareket yanılsaması yaratmak için durağan görüntülerin kullanılmasını ve yönetilmesini içermektedir. Animasyon yapan kişiye animatör denir.

Hareketsiz görüntüleri yakalamak ve ardından bunları istenilen sırada canlandırmak için çeşitli bilgisayar teknolojilerini kullanılmaktadır. Multimedya çeşitli kaynaklardan derlenen görsel ve işitsel materyallerin tek bir bileşim halinde birleştirilmesini ifade etmek için kullanılan terimdir. Bir multimedya ürünü, metinler, grafik sanatlar, sesler, animasyonlar ve videolar olabilmektedir. Tam olarak, multimedya terimi, görsel ve işitsel materyalleri, CD ROM veya dijital video, internet veya web teknolojisi, akışlı ses veya video ve veri projeksiyon sistemi vb. dahil olmak üzere bir bilgisayarda oynatılabilen tek bir ortak sunuma atıfta bulunmak için kullanılır.

Modern eğlence endüstrisi yani sinema ve televizyon animasyon, grafik ve multimedya alanındaki gelişmeler sayesinde yeni zirveler kazanmıştır. Televizyon reklamları, çizgi film dizileri, sunum ve model tasarımları hepsi animasyon ve multimedya tekniklerini kullanmaktadır. Bu çizilmiş, boyanmış veya bilgisayar tarafından oluşturulan görüntülerden yumuşak hareket görünümü oluşturmak için kare hızı veya her saniye görüntülenen ardışık görüntülerin sayısı dikkate alınır. Hareketli karakterler genellikle "ikişer ikişer" çekilir; bu iki kare için bir görüntünün gösterildiği ve toplamda saniyede 12 çizim olduğu anlamına gelir. Saniyede 12 kare harekete izin verir ancak dalgalı görünebilir. Filmde, düzgün hareket için genellikle saniyede 24 karelik bir kare hızı kullanılır.

Animasyonun Tarihçesi

Animasyonun ne zaman ve nerede hayat bulduğu belli olmasa da hikaye anlatımı kavramı yüzyıllardır bulunmaktadır. 1832'de Joseph Plateau tarafından ilk animasyon aletlerinden biri olan fenakistiskop icat edildiğinde, ilk yaygın animasyon cihazı ortaya çıkmıştır. Görme kalıcılığı ilkesini kullanarak akıcı bir hareket yanılsaması yarattmıştır. Beyinde birden fazla görüntü tek bir hareketli görüntüde birleştiğinde buna görme kalıcılığı oluşmaktadır.

1834'te William George Horner, çizimleri dairesel bir şekilde dönen bir tamburun içine koyarak benzer bir sinema projektörü yaratmıştır. Bu projektör, film projelendirmenin temelini oluşturan en büyük yeniliklerden biridir. Horner başlangıçta ona Daedatelum diğer adıyla "Şeytanın Tekerleği" adını vermiştir. Ancak Fransız mucit Pierre Desvignes, Yunanca "Dönen Şeyler" veya Zoetrope kelimesinden sonra kendi versiyonunu ortaya çıkarmıştır.

1906'da bir kara tahtadaki çizimlerin film kullanılarak saniyede 20 kare hızında çekildiği sessiz bir film oluşturmaya başlamıştır. Buna Komik Yüzlerin Esprili Aşamaları adını vermiştir. Animasyon on yıl boyunca gelişmeye devam etti ve Fransız karikatürist Émile Cohl'un iki dakikalık çubuk figür animasyonu Fantasmagorie (1908) ilk çizgi filmlerden biri olmuştur.

1914'te Winsor McCay'in Gertie The Dinosaur'u, animasyon endüstrisinde ana kare oluşturma, aralar ve animasyon döngüleri gibi teknikleri kullanan ve gelecekteki animasyon üretimi için standart endüstri uygulamalarının temelini oluşturan ilk animasyon filmi olarak animasyon endüstrisinde yeni bir çığır açmıştır. Daha sonra, Walt Disney'in kısa filmi Steamboat Willie (1928), ilk kez bir animasyon filminin tam olarak puanlandığını işaret ederek, Mickey Mouse'u popüler hale getirmiş ve animasyon filmlerinde ses kullanımı ileriye gitmiştir.

Animasyonun tarihi antik dünyaya kadar uzanmaktadır. Eski Yunanlıların çanak çömleklerinden 17. yüzyılın oküler oyuncaklarından, 21. yüzyılın bilgisayar tarafından oluşturulan (CGI) görüntülerine dek animasyon günümüzde gördüğünüz teknolojik başarıya dönüşerek birçok biçimde var olmuş ve devam etmiştir.

Animasyon Türleri Nelerdir?

Animasyonlu videolar, izleyicilerle etkili, yaratıcı ve akılda kalıcı bir şekilde bağlantı kurmanın harika bir yoludur. Açıklayıcı videolar, ürün tanıtımları ve daha fazlasını oluşturmak için kullanılabilmektedirler. Geçmişten günümüze kadar gelen animasyonun farklı türleri de bulunmaktadır. Bunlar;

Geleneksel Animasyon

Bu animasyon türü filmlerdeki en eski animasyon biçimlerinden biridir. Geleneksel animasyonda nesneler selüloit şeffaf kâğıt üzerine çizilir. Animasyonlu sekansı oluşturmak için animatör her kareyi çizmelidir. Geleneksel animasyon çoğunlukla 2D animasyondur. Aladdin, Aslan Kral ve daha önceki diğer karikatürler geleneksel animasyona örnek verilmektedir. Yine de tüm 2D animasyonlar geleneksel değildir. Daha önceki yıllarda, animatör, yaratıcısının önceki animasyonunu görebilmesi için içinde ışık olan bir masa üzerine çizim yapmaktaydı. Geleneksel üslup günümüzde yaygın olmasa da, çizimler genellikle tabletlerde yapılmaktadır. Manuel renklendirme, Disney tarafından 1989'daki Küçük Deniz Kızı'ndan beri kullanılmamıştır.

2B (Vektör Tabanlı) Animasyon

2B animasyon, çoğu eski Disney filmi gibi geleneksel animasyon kapsamına girebilmektedir. JPG, GIF, BMP gibi biçimlere sahip görüntüler piksel görüntüleridir. Bu görüntüler, görüntü kalitesini etkilemeden büyütülememekte veya küçültülememektedir. Vektör grafiklerinin çözünürlük konusunda sıkıntıları bulunmamaktadır. Vektörler, çeşitli başlangıç ve bitiş noktalarına sahip yollar, grafiği oluşturmak için bu noktaları birleştiren çizgilerle karakterize edilir. Bir karakter veya başka bir görüntü oluşturmak için şekiller oluşturulabilir.

Vektör tabanlı animasyon, görüntüleri yeniden boyutlandırmak için matematiksel değerleri kullanır, böylece hareket düzgün olur. Bu kreasyonları yeniden kullanabilirler, böylece animatörün aynı karakterleri tekrar tekrar çizmeye devam etmesine gerek kalmaz. Bu vektörlerin etrafında hareket edebilir ve bu şekilde canlandırılabilmektedir.

3 Boyutlu (3D- CGI) Animasyon

Günümüzde 3D veya bilgisayar animasyonu en yaygın türdür. 3D animasyon uzun yıllardır yapılması zorlu ve yoğun bir süreçtir. 3D animasyon filmlerinde animatör, karakterin vücut kısımlarını hareket ettirmek için bir program kullanır. Karakterin tüm parçaları doğru pozisyonda olduğunda dijital çerçevelerini kurmaktadırlar. Bunu her kare için yapmakta ve bilgisayar her kareden hareketi hesaplamaktadır. Animatörler, karakterlerinin yaptığı eğrilikleri ve hareketleri ayarlar ve ince ayarlar.

Hareket Grafikleri Animasyonu

Hareketli grafikler animasyonu genellikle reklamlar, filmlerdeki başlık sekansları için hareket yanılsaması yaratan, ancak nihayetinde izleyiciye bir şeyler iletmek için var olan dijital grafiklerdir. Genellikle multimedya projeleri için sesle birleştirilirler. Çoğunlukla iş dünyasında kullanılan, genellikle ana oyuncu olarak metin içeren bir tür animasyondur.

Animasyonu Kullanım Amacı Nedir?

Animasyonlu video; uygun maliyetli, yönetimi kolay ve önemli noktalarınızın ortaya çıkmasına yardımcı olacak zengin, ilgi çekici bir ortamdır. Beklediğinizden çok daha küçük kaynak gereksinimleriyle görsel bir ortamın tüm avantajlarını sunmaktadır. Animasyonun kullanım amaçları arasında şunlar bulunmaktadır.

  • Her konsepte hayat verebilirsiniz.

  • Fikirlerinize bağlam verebilirsiniz.

  • Doğru tonları vererek doğru açıklamalarda bulunabilirsiniz.

  • Soyut fikirleri görsel olarak temsil edebilirsiniz.

  • Video prodüksiyonunu kolayca yönetebilirsiniz.

Animasyonun Babası Kimdir?

Fransız karikatürist ve animatör Émile Cohl, genellikle "animasyon karikatürünün babası" olarak anılmaktadır. Cohl, animasyonu oluşturmak için her çizimi aydınlatılmış bir cam plaka üzerine yerleştirmiş ve bir sonraki çizimi takip etmiştir. Hareketi göstermek için gerekli varyasyonları yansıtarak 700 kadar çizim elde edene kadar çalışmalarını sürdürmüştür.

Animasyon Yapma Programları Nelerdir?

2D animasyon projeleri üzerinde Toon Boom, Synfig Studio, CrazyTalk Animator, Digicel FilipBook ve Anime Studio gibi programları kullanılmaktadır. 3 boyutlu vektörlerin kullanılarak yapıldığı programlar içerisinde AutoDesk 3ds Max, Maxon Cinema 4D, Blender, AutoDesk Maya, Zbrush yer almaktadır. 3D ile ilgili animasyon programları göz önüne alındığında en çok, en rahat ve en kapsamlı içeriğe sahip olan animasyon yapma program AutoDesk Maya’dır.

Animasyon Neden Önemlidir?

Animasyon önemlidir, çünkü hem küçük çocukların hem de yetişkinlerin anlayabileceği benzersiz, algılanması kolay bir şekilde hikayeler anlatabilmenizi, duygu ve fikirleri iletebilmemizi sağlamaktadır. Animasyon, dünyanın her yerinden insanları bazen yazı ve canlı aksiyon filmlerinin yapamayacağı şekilde birbirine bağlamaya yardımcı olmuştur. Gerçekçilik ve sanatın harmanlanmasıyla inandırıcı bir dünya yaratılmaktadır.

Animasyon Ne Demek animasyon nedir animasyon türleri nelerdir animasyon nerelerde kullanılır
Fatma Aykut
Fatma Aykut
Blog Yazarı

Süleyman Demirel Üniversitesi Radyo Televizyon bölümü mezunu olan Fatma Aykut, 7.5 yıl yerel bir televizyonda Yayın Operatörlüğü ve Muhabirlik yaptı. Şu an Atatürk Üniversitesi Reklamcılık bölümünü okuyor ve İstanbul İşletme Enstitüsü’nde içerik editörlüğü yapıyor.    

Benzer Yazılar
Doğru ve faydalı bilgiler sağlama konusunda kararlı olan uzman ekibimizle blogumuzu her zaman yeni makaleler ve videolarla güncelliyoruz. Güvenilir tavsiyeler ve bilgilendirici içerikler arıyorsanız, blog sayfamıza mutlaka göz atın.
3D Görselleştirme Eğitimi
Şerife DemirŞerife Demir
11939
Vray Render Kursu
5
(2)

Vray Render Kursu

11 Konu12 Saat
Şerife DemirŞerife Demir
14090